10 sugestii pentru predarea on-line

by

Carmen Sonia Dușe

O activitate online eficientă necesită din partea profesorului să-și asume o varietate de roluri și să aplice cunoștințe și abilități din mai multe domenii, cum ar fi:

  • cunoștințe pedagogice, care țin de ghidarea învățării cu accent pe concepte, principii și abilități pedagogice;
  • abilități manageriale, de managementul clasei și al grupurilor cum ar fi gestionarea sarcinilor organizatorice, procedurale și administrative;
  • cunoștințe tehnice prin asistarea cursanților să se simtă confortabil cu tehnologiile utilizate în activitatea didactică; 
  • abilități sociale  care contribuie la crearea unei comunități online primitoare, în care este promovată învățarea.

Pentru a ne asigura că activitatea didactică pe care o desfășurăm este una de succes, iar la final  atât studenții, cât și noi profesorii să fim mulțumiți de ceea ce am realizat împreună, putem să luăm în considerare mai multe sugestii. Aduceți-vă aminte  de faptul că predarea online NU înseamnă transpunerea acelorași conținuturi pe platformă, în același mod de prezentare și cu aceleași condiții!

1. Pregătiți-vă anterior activității toate materialele, deschideți-le și postați-le pe desktop și platformă. În timpul activității vă va fi greu să găsiți filmul pe care doreați să-l prezentați, sau să găsiți un material suport, care facilita înțelegerea subiectului

2. Începeți fiecare activitatea didactică cu o motivație de deschidere. 

Introduceți subiectul și obiectivele propuse în conexiune cu o istorioară, un studiu de caz, o întâmplare, un film scurt etc., prin care să  scoateți în evidență utilitatea și motivația susținerii acestui subiect, de ce predați asta. Cu cât este mai atractivă povestea, cu atât mai mult va crește atenția și disponibilitatea studenților. Cu cât înțeleg mai bine utilitatea subiectului, cu atât mai mare va fi interesul lor. 

3. Încurajați participarea activă. Pentru asta:

  • Mențineți o atmosferă relaxată, angajantă, un discurs fluent și o voce expresivă.
  • Încurajați-i pe studenți să pună întrebări, să împărtășescă experiențele lor, să fie deschiși spre a colabora cu ceilalți.
  • Feriți-vă să judecați aspru erorile, să emiteți judecăți de valoare asupra studenților în public, să criticați dur răspunsurile, să-i ridiculizați.
  • Încercați să folosiți umorul pentru reglarea unor situații neprietenoase, dar și atunci când prezentați conținuturile care se preteaza la acest tip de abordare.

4.  Nu vorbiți continuu mai mult de 10-15 minute. Puterea de concentrare si de ascultare a generației actuale este adesea limitată la aceste 15 de minute și va apărea abandonul activității. În acest sens:

  • Schimbați frecvent activitățile și oferiți-le momente de a se implica, a rezolva, a participa individual, în perechi sau în grup la rezolvarea diferitelor sarcini. Puteți folosi, în acest sens, sălile sesiunii de lucru de pe platforma google classroom. Intrați apoi în ele și discutați cu grupurile despre cum pot să realizeze sarcinile. 
  • Folosiți filme sau secvențe de filme pe care să le vizionați împreună și apoi discutați despre ce au înțeles. Pentru a le facilita înțelegerea,  oferiți-le studenților  o fișă de observație, pe baza căreia să urmărească apoi derularea filmului.
  • Folosiți mai degrabă imagini, animații, idei scurte și nu text consistent pe slide-uri. Scrisul dens, cu caractere mici, obosește, plictisește, îi face pe studenți să-și piardă atenția. Cercetările actuale arată că preferințele lor se îndreaptă spre imagini și nu spre cuvânt, deci ”vorbiți” prin imagini. 

5. NU citiți de pe slide-uri!

  • Faceți astfel încât să transformați prezentarea subiectului într-o ocazie de interacțiune. Pentru aceasta puteți să postați cursul sau alte materiale pe classroom, cerându-le să le parcurgă anterior cursului. Puteți folosi, în acest sens și ”Flipped classroom”.
  • Încurajați-i pe studenți să pună întrebări, să vină cu propria experiență asupra subiectului. NU le stopați intervențiile decât dacă pierd firul activității. 
  • Folosiți întrebările active, deschise, productiv-cognitive (de ce…?) întrebări ipotetice (”dacă… atunci…”, ”ce-ar fi dacă…”, ”ce s-ar putea modifica  dacă …”), întrebări deductive etc. Feriți-vă de întrebările închise, care conduc la  un răspuns scurt. Urmărind răspunsurile date vă veți puteți da seama și de preferințele lor, de motivația învățării lor, ceea ce vă va ajuta și să personalizați materialele pe care le veți folosi.  
  • Încurajați dezbaterile. Studenții pot face astfel exerciții de argumentare, de a-și susține coerent un punct de vedere, de a combate etc.

6. Încurajați colaborarea de grup

Bazați-vă pe studenți să-și  ajute colegii să parcurgă anumite conținuturi. Studenții mai buni  sau cei cu calități didactice pot deveni facilitatori pentru colegii lor. Implicați-i să demonstreze abilitățile și cunoștințele lor. Interveniți dacă apar discuții sterile, fără legătură cu subiectul și aduceți discuția în direcția corectă. Când discuțiile iau o turnură în afara subiectului,  este sarcina profesorului să readucă discuția, prin întrebări și răspunsuri la subiectul în cauză, astfel încât studenții să nu se abată și valoarea de învățare să fie păstrată.

7. Introduceți treptat conținuturile în predare, în secvențe mici și asigurați-vă prin întrebări, că studenții vă urmăresc. Fiind online, nu aveți chipurile lor în față, pentru a ”le lua pulsul”, pentru a vă da seama dacă înțeleg, sau nu. De aceea, întrebarile puse și răspunsurile lor pot să vă dea un feed-back.  Fiți deschiși la feedback-ul din partea studenților și folosiți-l pentru a vă îmbunătăți metodele de predare precum și materialele de curs.

8. Stabiliți obiective clare, reguli de bază și așteptări precise. În felul acesta studenții vor înțelege ce se dorește și ce au de făcut. Atenție la standarde: ne dorim progres, nu perfecțiune!

9. Împuterniciți-i pe studenți să creeze materiale video și audio (podcast-uri) cu privire la anumite subiecte, pe care să le luați în considerare pentru evaluarea continuă. Ele vor putea fi prezentate în plen, și apoi evaluate de către toți studenții. 

10. Construiți o ”cafenea on-line

Aceasta  poate fi creată ca un spațiu social pentru ca studenții să „petreacă” informal. Aici, ei pot posta întrebări și comentarii cu privire la interesele personale, informații pe care le au asupra unor subiecte, informații despre cum să se pregătească pentru examene etc.  Acest spațiu virtual, permite formalului să se întâlnească cu  informalul.

Această cafenea online este un loc unde se pot cunoaște  colegii și profesorul, fără teama de critică sau de scădere a imaginii în ochii celorlalți. Profesorul poate afla informații care să-l ajute la personalizarea cursului și la stabilirea unei filosofii de curs centrate pe student și nevoile lui.

Tot aici studenții pot aduce ei înșiși informații despre aplicații sau programe care se pot dovedi utile susținerii disciplinei și învățării. 

1 Comment

  1. mariana.pacala

    Super util! Foarte bine spuse sugestiile!
    In parte le aplic deja, dar voi lista materialul si am sa ma iut peste el cat mai des.
    Multumesc!

Submit a Comment