5 recomandări pentru facilitarea motivației pentru învatare a studenților

by | Învățare

Generația digitală poate fi privită de către profesor ca o generație diferită, plină de ambiție, curaj și îndrăzneală sau ca o generație dificilă, greu de coordonat și mai ales greu de motivat. Într-adevăr, generația digitală poate fi o provocare pentru profesor, dar o provocare ce aduce cu sine dezvoltarea unor abilități academice de predare și formare actualizate și care să ia în considerare particularitatea traseului de dezvoltare al fiecărui student.

Motivația studenților este compusă din trei componente care interacționează: factorii personali și socioculturali, precum caracteristicile individuale (atitudini, valori, norme bazate pe experiențele culturale și familiale), factorii care țin de mediul educațional (experiențele de învățare de la fiecare curs în parte) și factori interni (credințele și percepțiile studentului) (Dembo, 2004).

1. Dezvoltarea abilităților studenților de a identifica și urmări un scop, de a genera și evalua un plan de atingere  a acestuia, de a identifica subobiective, de a implementa planul, respectiv de a monitoriza progresul. Un traseu clar de învățare, care conduce la realizarea obiectivelor stabilite, este asociat pozitiv cu o motivația de a se angaja în acțiuni care să susțină responsabilității asupra scopurilor de învățare (Dembo, 2004).

2.   Evidențierea  utilității conținuturilor predate.  Studenții generației actuale își doresc feedback personalizat, cooperare crescută și relații clare între educația academică și viața cotidiană (Ratniece & Cakula, 2015). Dacă nu văd utilitatea învățării, aceștia tind să fie mai puțin motivați în a învăța și în  a se implica activ în procesul educațional (Chien, 2012).

3.  Oferirea unui feedback personalizat. . Studenții    au raportat un angajament mai ridicat și o motivație mai crescută atunci când profesorul  a oferit feedback personalizat, discutând despre punctele forte și aspectele specifice care pot fi îmbunătățite (Dembo, 2004).Implicarea tehnologiei în procesul educațional poate ajuta și în această direcție, deoarece profesorul poate solicita temele și proiectele semestriale in varianta pdf sau word și poate oferi feedback individual direct în proiect, cu comentarii și trackchanges.

4. Oferirea unor opțiuni/alegeri. Implicarea în alegerea subiectelor pe care studentul dorește să le învețe, crește motivația și responsabilizarea acestuia, el resimțind faptul că profesorul este atent la nevoile lui și îi oferă oportunități în care să își manifeste creativitatea și interesul față de un anumit topic. Oferirea unui context în care studentul poate să decidă ce subiect vrea să aprofundeze îi oferă acestuia control asupra procesului de învățare și susține motivația și încrederea în sine, oferind totdată și oportunitatea de a dezvolta abilități de setare de scopuri, planificare și implementare a procesului de învățare.

5. Crearea unui climat de deschidere și suport din partea profesorului. Studenții care raportează faptul că percep deschidere și accesibilitate din partea cadrului didactic, solicitând și primind ajutor în procesul de învățare, au motivații crescute pentru disciplina predată de acesta (Qayyum, 2018).

Referințe

Chien, J. (2012, October). How digital media and Internet is transforming education. In E- Learn: World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education (pp. 69-77). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).

Dembo, M. H. (2004). Motivation and learning strategies for college success. A self- management approach. (second edition) Lawrence Erlbaum Associates.

Qayyum, A. (2018). Student help-seeking attitudes and behaviors in a digital era. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15(1), 17.

Ratniece, D., & Cakula, S. (2015). Digital opportunities for student’s motivational enhancement. Procedia Computer Science, 65, 754-760.

0 Comments

Submit a Comment