Metoda Cubul

by

Carmen Maria Chișiu

Este o metodă care presupune explorarea unui subiect, a unei situații din mai multe perspective, permițând abordarea complexă și integratoare a unei teme. Metoda are ca scop fixarea, sistematizarea cunoștințelor. Poate fi folosită și în evaluare.

Descrierea metodei Cubul

Prin utilizarea acestei metode Cowan, G. & Cowan, E. (1980) propun analiza unui concept sau a unei sintagme, proiectând-o pe șase fațete ale unui cub.

Este o metodă care presupune explorarea unui subiect, a unei situații din mai multe perspective, permițând abordarea complexă și integratoare a unei teme. Metoda are ca scop fixarea, sistematizarea cunoștințelor. Poate fi folosită și în evaluare.

Fiecare fațetă oferă o altă perspectivă în abordarea conceptului, punând în evidență diferite operații mentale:

Etapele aplicării metodei:

  1. Anunțarea temei, a subiectului pus în discuție.
  2. Cerințe sunt:
  3. Descrie: Ce este? Cum este? Ce însușiri are? Ce formă are? Cum se definește?
  4. Compară: Găsește și menționează un element de comparație. Ce este asemănător? Ce este diferit?
  5. Analizează:  Din ce este alcătuit? Din ce se compune? Care sunt părțile constitutive?
  6. Aplică: Ce poți face cu aceasta? La ce poate fi folosită? Cum se folosește?
  7. Asociază: La ce te îndeamnă să te gândești? Exemplifică. Ce similitudini, ce experiențe te determină să faci această asociere?
  8. Argumentează: pro sau contra și enumeră motivele  care vin în sprijinul afirmației tale. Poate fi argumentat din perspectiva modului în care se aplică, se regăsește în viața cotidiană, răspunde nevoilor.

Exista multiple variante de aplicare. Metoda poate fi aplicata frontal, în grupuri sau individual.

  1. Se pot utiliza diferite modalități de distribuire a sarcinilor de lucru. Profesorul le poate distribui în funcție de potențialul de învățare a fiecărei grupe, ținând cont că sarcina Descrie e cea mai simplă și Argumentează e cea mai complexă. Fiecare grupă va examina tema din perspectiva unei cerințe de pe una dintre fațetele cubului, fiecare grup poate rezolva toate sarcinile sau grupurile își pot alege una din cerințe.
  2. Împărtășirea/discutarea răspunsurilor asociate fiecărei fațete, după alocarea unui timp bine stabilit pentru elaborarea acestora. Împărtășirea opiniilor poate lua forma unei treceri în revista a răspunsurilor asociate fiecărei fațete. Ca o posibilitate de a împărtășire este folosirea posterelor și afișarea lor.
Recomandări: Timpul alocat utilizării acestei metode se stabilește în funcție de complexitatea temei, dar trebuie avut în vedere că abordarea din cele 6 perspective necesită o activitatea susținută. Pentru a compara și a asocia, recomandați studenților, să găsească elemente din afara disciplinei din care face parte tema abordată. În felul acesta se dezvoltă creativitatea și se realizează un obiectiv al activității academice: interdisciplinaritatea.La fel de bine poate fi folosită această metodă, în activitate în  grupuri mici, în care fiecare grup are de realizat toate cele 6 sarcini.Poate fi folosită și în evaluare, fiecare student având de realizat cele 6 sarcini. Prin accesare link: https://docs.google.com/forms/d/1_QljAW028S9ZeP1Bawn5U52VYrfnPjc4RfAitJrcR0A/edit#responses  pot fi vizualizate materialele elaborate de studenții din an I, specializarea PIPP, pentru tema Modele ale învățării.
Avantaje Metoda permite asimilarea și procesarea pe diferite paliere, conform taxonomiei lui B. BLOOM, a următoarelor categorii de cunoștințe: Contribuie la dezvoltarea gândirii critice și a creativității. Oferă posibilitatea interdisciplinarității. Face posibilă diferențierea învățării. Realizată în grup, oferă posibilitatea învățării interactive

Prin accesare link: https://forms.gle/JECcgdfxGY6d9xAT6  pot fi vizualizate materialele elaborate de studenții din an I, specializarea PIPP, în cadrul disciplinei Psihologia educației, tema Modele ale învățării. 

Bibliografie:

Dumitru, I. Al. (2000). Dezvoltarea gândirii critice și învățarea eficientă. Timișoara: Editura de Vest.

Cowan, G. & Cowan, E. (1980). Writing. New York, NY: Wiley.

0 Comments