Metoda SINELG (Sistemul Interactiv de Notare pentru Eficientizarea Lecturii și Gândirii)

by

Carmen Maria Chișiu

SINELG (Sistemul Interactiv de Notare pentru Eficientizarea Lecturii și Gândirii) este o metodă care permite cititorului să lectureze în mod activ și pragmatic, un anumit conținut,  clasificând informațiile. Scopul cu care este utilizată această metodă este învățarea.

Metoda SINELG

SINELG (Sistemul Interactiv de Notare pentru Eficientizarea Lecturii și Gândirii) este o metodă care permite cititorului să lectureze în mod activ și pragmatic, un anumit conținut,  clasificând informațiile. Scopul cu care este utilizată această metodă este învățarea.

Descreire metodei:

  1. În timpul lecturii studenții utilizează următoarele notații, clasificând informația:
  2. cunoștințe pe care le au și care sunt confirmate în text (√);
  3. idei noi, neîntâlnite până acum  (+);
  4. idei neclare, care necesită explicații (?);
  5. idei care contrazic ceea ce studenții  știau (–);
  1. Ideile/cunoștințele se trec, de către fiecare student, într-un tabel:
+?
    
  1. Ideile notate se discută în perechi / grupuri mici și frontal, pentru validare.
Recomandări: Rubricile (?) și (–) sunt centrul de interes al profesorului. Informațiile din aceste rubrici, e necesar să fie lămurite, în primă fază prin discuții la nivel de pereche /grup. Dacă nu pot fi lămurite, în grupurile de discuții,  se analizează cu întreagul an/întreaga grupă, cu sprijinul profesorului. Valorificați cunoștințele studenților! Cereți-le lor părerea și doar la sfârșitul discuției exprimați-vă opinia de specialist. Problemele ce nu pot fi lămurite pe loc, pot rămâne ca temă de studiu pentru acasă, profesorul indicând sursa din care studenții se pot informa. Astfel acestea vor constitui material, punct de plecare pentru cursul următor. Timpul necesar utilizării acestei metode va fi stabilit în funcție de dimensiunea și complexitatea textului ce trebuie parcurs. E necesar a se avea în vedere că discuția din etapa 3, necesită timp pentru a discuta toate ideile din cele patru categorii și pentru a reveni asupra lor, cu completări, corecturi. Această metodă poate fi folosită cu succes pentru studiu individual sau dacă se folosește clasa răsturnată, ca modalitatea de instruire. Pentru activitate online puteți folosi instrumentul de lucru accesând linkul: https://forms.gle/GbDc6pzCijS2vMSe8
Avantaje Prin algoritmul ei, metoda asigură cele 3 etape specifice cadrului de dezvoltare a gândirii critice: Știu (evocare) , Vreau să știu (realizarea sensului), Am învățat (reflecția). Poate fi folosită, cu succes, pe texte dense în concepte noi. Metoda asigură o lectură profund formativă. Poate fi folosită, ca ghid, exercițiu pentru exersarea învățării autonome.

Prin accesarea link-lui: https://docs.google.com/forms/d/1_QljAW028S9ZeP1Bawn5U52VYrfnPjc4RfAitJrcR0A/edit#response   pot fi vizualizate materialele elaborate de studenții din an III, specializarea PIPP, în cadrul atelierului de practică sau la disciplina Psihologia educației, temele: Modalități de stimulare a creativității și Motivația în învățare, an I, specializarea PIPP.

Bibliografie:

Dumitru, I. Al. (2000). Dezvoltarea gândirii critice şi învăţarea eficientă. Timişoara: Editura de Vest.

Steele J. L., Meredith, K. S. & Temple, Ch. (1998). A Framework for Critical Thinking Across the Curriculum (Prepared for Reading and Writing for Critical Thinking Project), Guidebooks I-III.

0 Comments