Folosirea buclelor de feedback în activitățile educaționale

by

Introducere

Procesul optim de învățare are loc atunci când oamenii abordează și analizează anumite concepte din perspective noi și diferite. Asimilarea și înțelegerea sunt parte din acest proces și necesită o atenție deosebită datorită modului în care se realizează conexiunile logice la nivel cognitiv. Pe măsură ce conținutul transmis este înțeles, contextul și modul de aplicare devin tot mai importante. În acest registru, este esențial ca profesorii să ofere studenților feedback constructiv reducând astfel decalajul dintre rezultatele academice curente și cele dorite iar studenții să ofere feedback profesorilor pentru ca aceștia să poată adapta metodica nevoilor reale.
Folosirea cu succes a buclelor de feedback (feedback reciproc) este legată de înțelegerea regulilor, a metodelor, a momentelor și a instrumentelor ce pot fi folosite.

Feedback-ul bidirecțional

Feedback-ul oferă profesorului și studentului dovezi despre eficiența procesului de predare-învățare. Bucla de feedback este o metodă în care studenții, împreună cu profesorul își împărtășesc unii altora păreri și puncte de vedere iar ulterior analizează informațiile primite. Scopul acestei metode este de a îmbunătăți comunicarea și a optimiza rezultatele academice.

În mod tradițional, bucla de feedback era considerată închisă atunci când rezultatele agregate ale sondajelor de feedback venite din partea studenților ofereau recomandări pentru îmbunătățirea eficacității pedagogice. Cu toate acestea, în timp, rolul evaluărilor studenților a căpătat o importanță tot mai mare, iar studenții sunt văzuți ca niște co-creatori ai proceselor de predare și învățare și nu ca destinatari pasivi ai metodologiilor de predare. Drept consecință, închiderea buclei de feedback nu mai este fezabilă doar prin încorporarea ideilor de îmbunătățire a procesului de predare, ci accentuează necesitatea informării studenților despre impactul feedback-ului lor asupra acestor schimbări și îmbunătățiri critice. Aceasta schimbare de percepție accentuează puterea și responsabilitatea studentului în procesul de îmbunătățire a actului educațional, care în final îi impactează dezvoltarea personală și profesională.

Fig. 1 – Bucla de feedback

Închiderea buclei de feedback (Fig. 1 – Bucla de feedback) permite instituțiilor academice să arate studenților că feedback-ul lor este apreciat, ceea ce, la rândul său, poate conduce la o implicare mai mare în procesul de învățare, respectiv la construirea unei comunități de învățare puternice.

Instrumente prin care profesorii pot acorda feedback

  • Sondaje sau chestionare. Folosirea testelor online s-a dovedit a fi utilă intrucat permit evidențierea imediată a răspunsurilor corecte. Feedback-ul corectiv este o parte critică din procesul de învățare deoarece sporește capacitatea de reținere a informațiilor. Astfel, studenții pot înțelege ce parte a materiei stăpânesc mai puțin, iar profesorul își poate planifica proceduri de reglare și optimizare a activităților de predare-învățare. Printre aplicațiile care permit evidențierea răspunsurilor corecte pe măsură ce studenții parcurg testele amintim Kahoot, Mentimeter și Quizizz. Google Forms permite nu doar vizualizarea răspunsului corect, ci și adaugarea unei explicații suplimentare sau a unui video demonstrativ cu rol de consolidare a informațiilor.
  • Înregistrări audio. În condițiile distanțării sociale impuse de pandemia Covid-19, a relaționării dintre profesor și student condiționate de instrumente digitale, oferirea feedback-ului sub formă de înregistrare audio poate reprezenta o soluție eficientă întrucât: comasează mai multe explicații și detalii într-un timp foarte scurt, evidențiază tonul și implicarea profesorului în sprijinirea studenților pe parcursul progresului educational, captează atenția studenților care folosesc stilul de învățare auditiv, respectiv stârnește interesul studenților și amplifică capacitatea de reținere a informațiilor. Printre aplicațiile care permit oferirea de feedback audio amintim Mote. Aceasta este o extensie Chrome lansată în octombrie 2020 ce permite  profesorilor să înregistreze feedback audio și să îl adăuge la orice tip de document Google (Documente, Foi de calcul, Prezentări PowerPoint). Mote poate fi utilizat și în cadrul aplicației Google Classroom. Odată ce profesorii îl instalează, pictograma Mote va apărea ori de câte ori creează un comentariu într-un document. Dând clic pe pictograma Mote profesorul poate înregistra până la 90 de secunde de feedback audio. Mote va crea, de asemenea, o transcriere a comentariului audio pentru ca studenții să poată citi dacă preferă feedback sub formă de text. O altă modalitate de a oferi feedback audio este folosind Kaizena. Acesta este o extensie Google ușor de utilizat, care permite furnizarea de feedback autentic și personalizat. Versiunea gratuită a Kaizena limitează comentariile audio ale profesorilor la 30 de secunde. Deși acest aspect poate reprezenta o provocare pentru profesori, aplicația urmărește articularea unei explicații clare și concise în fiecare comentariu audio. Separarea ideilor în mai multe comentarii audio individuale ajută studenții să gestioneze câte o problemă pe rând, concentrându-se pe rezolvarea și înțelegerea ei.
  • Înregistrări video. Profesorii pot oferi studenților feedback sub formă de înregistrare video în trei moduri: (1) webcam video, (2) screen recording, (3) screen recording cu video webcam. Fiecare tip de înregistrare video poate fi utilizat în scopuri diferite. Printre programele software care permit înregistrarea feedback-ului în format video amintim Screencastify. Acesta este un plugin gratuit pentru browserul Chrome Google. Versiunea gratuită a Screencastify permite utilizatorilor să înregistreze videoclipuri de până la cinci minute, ceea ce ar trebui să fie suficient pentru o sesiune de feedback constructiv. Folosind extensia Chrome Screencastify înregistrarea se salvează automat în Google Drive. Profesorii pot ulterior partaja linkul din Google Drive direct studenților.
  • Săli de lucru (Breakout rooms). Mulți dintre noi știm din experiență că întâlnirile cu mulți studenți pe platforma Zoom sau Google Meet pot face interacțiunea dificilă, ceea ce poate duce la lipsa de implicare din partea unor studenți. Utilizarea sălilor de lucru contribuie la stimularea studenți în conversații și activități. Prezența profesorului în sălile de lucru este importantă chiar dacă nu se solicită ajutorul. În acest fel profesorul poate evalua gradul de înțelegere a materialelor și a sarcinilor de lucru, respectiv poate oferi feedback studenților pentru a-i ajuta să progreseze.
  • Feedback-ul colegial. În timp ce feedback-ul profesorului este esențial pentru progresul studentilor, puterea feedback-ului colegilor nu poate trece neobservată în cursurile online. Studenții pot adesea sintetiza sau corecta greșelile colegilor și retrimite conținutul către aceștia, îmbunătățind astfel procesul de învățare. Punând mai mult accent pe feedback-ul venit din partea colegilor profesorul stimulează gândirea critică, sprijină înțelegerea aprofundată a conceptelor și încurajează spiritul inovator. VoiceThread este unul dintre instrumentele care permite atât profesorilor cât și studenților să ofere feedback scris, audio sau video cu privire la un anumit conținut.

Instrumente prin care profesorii pot sa primească feedback

  1. Chestionare la începutul cursului. La debutul cursului, profesorii poate solicita noului grup de studenți să răspundă la o serie de întrebări precum:
    • Care sunt așteptările dvs. cu privire la acest curs?
    • Ce vă interesează cel mai mult legat de acest domeniu?
    • Cum intenționați să folosiți ceea ce veți învăța la acest curs?
    • Ce cunoștințe anterioare sau experiență aveți în acest domeniu?
    • Ce îngrijorări aveți cu privire la acest curs?
  2. Formulare pe parcursul desfășurării cursului. Profesorul poate solicita studentilor să completeze un formular de feedback care conține atât întrebări deschise cât și întrebări cu răspunsuri multiple. Pentru ca aceștia să răspundă cu sinceritate ar fi adecvat ca formularul să le păstreze anonimatul. Exemple de întrebări care pot fi folosite:
    • Care este cel mai util lucru pe care l-ați învățat până acum la curs? Dar cel mai puțin util?
    • Care a fost cel mai dificil concept de învățat? 
    • Care modul a fost cel mai interesant? Dar cel mai plictisitor?
    • Care subiect ați dori să-l studiați în profunzime?

Pentru închiderea buclei de feedback, este important ca studenții să știe că feedback-ul lor este valorificat iar subiectele sau problemele comune vor fi ulterior discutate în cadrul unei întâlniri online. Cu această ocazie profesorul va vorbi despre ce poate și ce nu poate fi schimbat la momentul respectiv și despre cum vor fi folosite restul informațiilor  pentru îmbunătățirea procesului de predare-învățare.

3. Evaluare la final de curs. Pot fi folosite următoarele întrebări:

  • Acum că ați finalizat cursul, cât de bine credeți că înțelegeți conceptele predate?
  • Cât de capabil sunteți să puneți în practică la locul de muncă ceea ce ați învățat în cadrul acestui curs?
  • Care aspecte ale experienței de la curs v-au ajutat cel mai mult în învățarea conținutului predat?
  • Ce s-ar fi putut face mai bine pentru ca aceasta experiență de învățare să fie una mai eficientă?

Pentru a sugera câteva raspunsuri la întrebările de mai sus, recomand articolul Updated Smile sheet Questions (Will Thalheimer,2018), unde autorul prezintă variantele sale de raspuns.

Concluzie

Feedback-ul care se transmite într-un mod autentic și personalizat este mai probabil să inspire studenții să continue să lucreze pentru a-și dezvolta abilitățile. Indiferent de metodele și instrumentele utilizate pentru a acorda feedback, aprecierile transmise trebuie să fie concrete, făcând referire la cunoștințele și abilitățile demonstrate de studenți în comparație cu obiectivele de performanță, cerințele și așteptările exprimate în avans de profesor. Uneori, furnizarea de feedback online sub formă de text poate necesita mult timp, așa că încurajăm profesorii să ia în considerare modul în care instrumentele digitale ar putea îmbunătăți feedback-ul pe care îl oferă studenților.  Scopul nu este de a exclude feedback-ul în format text, ci mai degrabă, de a diversifica canalele de comunicare cu studenții pentru a oferi, atunci când este oportun, un feedback mai prietenos și specific.

0 Comments

Submit a Comment