Constă într-o poezie formată din 5 versuri. Metoda poate fi folosită la finalul unei activități de învățare cu scopul fixării/sistematizării cunoștințelor sau în evaluare.

Etapele metodei:

  1. Prima etapă constă de fapt în anunțarea de către profesor a conceptului central al cursului, în legătură cu care studenții sunt invitați să elaboreze cvintetul. Pot exista variații – studenții pot alege ei un concept discutat la curs, pe baza căruia să elaboreze un cvintet. Poate fi elaborat individual, în perechi, eventual în grup.
  2. Realizarea cvintetului.

 Versul 1 Titlul, conține un singur cuvânt, care este subiectul tratat.

Versul 2. Pentru titlul stabilit se găsesc două adjective.

Versul 3. Conține trei verbe.

Versul 4. Conține o propoziție formată din 4 cuvinte, care să exprime o trăire personală.

Versul 5. Conține o concluzie, are un singur cuvânt, care exprimă esența subiectului tratat.

Recomandări: Cvintetul poate fi realizat pornind de la un text, o piesă muzicală, un tablou, o operă de artă, o imagine, orice suport informațional. Studenții își aleg sau li se poate da un cuvânt-cheie, un personaj, care va ține loc de titlu și va fi primul rând al cvintetului. Pentru realizare este de preferat să se aleagă cuvinte din familii lexicale diferite. Pentru a se da un caracter interactiv, se poate lucra mai întâi individual un cvintet, în perechi se schimbă opinii (citirea reciprocă) și se realizează din cele două cvintete unul mai elaborat, apoi se poate lucra la nivel de grup mic, realizându-se unul și mai interesant. S-au folosit 15 minute pentru a realiza și discuta în pereche/grup cvintete pentru temele nominalizate mai jos.
Avantaje: Metoda permite procesarea informației pe diferite paliere, pentru realizarea unei sinteze pornind de la un concept de bază. Contribuie la dezvoltarea gândirii critice și a creativității. Realizată în grup, oferă posibilitatea învățării interactive

Metoda a fost folosită cu succes  la cursurile de pedagogie, temele: Învățarea interactivă, Curriculum la decizia școlii, Evaluarea sumativă.

Prin accesarea link-ului: https://forms.gle/pCaB9EE1fkNNiq9b8 pot fi vizualizate materialele elaborate de studenții din an I, specializarea PIPP, Psihologia educației, tema: Gândirea- proces psihic, implicat în învățare.

Bibliografie:

Dumitru, I. Al. (2000). Dezvoltarea gândirii critice și învățarea eficientă. Timișoara: Editura de Vest.

Steele, J. L., Meredith, K. S. & Temple, Ch. (1998). A Framework for Critical Thinking Across the Curriculum (Prepared for Reading and Writing for Critical Thinking Project), Guidebooks I-III.