Google Trends – instrument util pentru a ști ce și cum caută lumea

by

Oamenii din întreaga lume caută în mod frecvent diferite informații cu ajutorul motorului de căutare Google. Conform estimărilor, Google procesează aproximativ 63.000 de interogări de căutare în fiecare secundă, adică 5,6 miliarde de căutări pe zi și aproximativ 2 trilioane de căutări globale pe an.[1] În acest context, a ști ce caută oamenii este util în special dintr-o perspectivă de Marketing, pentru a aprecia interesul pentru anumite produse / servicii, a sesiza tendințele, a înțelege dacă există diferențe considerabile în exprimare la nivelul diferitor regiuni geografice, etc. Iar în materie de căutare de informații online, Google este, de departe, liderul digital la nivel global.


[1] https://blog.hubspot.com/marketing/google-search-statistics, accesat în octombrie 2021

Astfel, informații despre cât de des este căutat un anumit cuvânt în cadrul mai multor țări și în mai multe limbi sunt oferite în mod gratuit prin intermediul Google Trends (https://trends.google.com).

Pe pagina principală Google Trends (https://trends.google.com/trends/?geo=RO) aveți posibilitatea de a explora ce caută lumea, introducând un cuvânt cheie sau un subiect în bara Explorați. Tot pe această pagină se regăsesc detalii despre tendințele de căutare zilnice, respectiv “Căutările anului”.

Pagina “Căutări populare” afișează căutările în vogă din toată lumea (împărțite în tendințe de căutare zilnice și tendințe de căutare în timp real – această categorie nu este disponibilă pentru România). Se poate da click pe un subiect pentru a vedea contextul mai pe larg, cum ar fi cele mai relevante articole sau termenii de căutare populari. Tendințele de căutare zilnice se actualizează în fiecare oră și surprind căutările al căror volum de trafic a crescut semnificativ în ultimele 24 de ore. Aceste detalii sunt utile pentru cei care generează conținut (promovare, PR, etc.) pentru a putea reacționa prompt la preocupările utilizatorilor Google, potențiali clienți ai brandurilor respective.

“Căutările anului” sunt grupate pe categorii: căutări populare, Ce este …?, Cum să/se…?, Când…?, Diete, Evenimente sportive, Filme, Rețete, Smartphone-uri, putând selecta anul și țara pentru care se doresc aceste detalii. Listele de cuvinte se bazează pe termenii de căutare care au avut cea mai mare creștere în anul de referință, comparativ cu anul anterior acestuia.

Să luam un exemplu pentru a observa cum pot fi folosite detaliile din Google Trends. Având în vedere apropierea sărbătorilor de iarnă și obiceiul românilor de a consuma cozonac în această perioadă, vom folosi cuvântul cheie „cozonac” pentru a extrage detaliile despre acest termen de căutare. După cum se poate observa din figura de mai jos, în decursul ultimelor 12 luni (Trends oferă posibilitatea de a selecta ca interval de timp de la „ultima oră” până la din „2004-prezent”), există două perioade în care interesul crește considerabil: 20-26 decembrie 2020 și 25 aprilie – 1 mai 2021 (cu maxim de interes, indicat de Google prin cele 100 de puncte alocate).

Având în vedere că această situație ar putea fi o întâmplare, vom selecta ultimii 5 ani ca perioadă de referință, pentru a vedea dacă se păstrează sezonalitatea. Observăm, așadar, în imaginea de mai jos, că aceste două vârfuri de interes se păstrează an de an, al doilea (cel din perioada sărbătorilor pascale fiind mai înalt decât cel din perioada Crăciunului).

Pentru a constata ce anume au căutat utilizatorii motorului de căutare Google în legătură cu cuvântul „cozonac”, ne vom uita în josul paginii, la secțiunea „Căutări similare” (deoarece utilizatorii care au căutat după cozonac au realizat și aceste interogări). Tot în josul paginii se pot observa și „Subiectele conexe”.

În plus, Google Trends oferă și posibilitatea de a compara mai mulți termeni cheie și de a studia interesul față de aceștia. Astfel, vom compara cuvântul „cozonac” cu „prăjituri”. Deși este vizibil mai scăzut interesul față de termenul de căutare „prăjituri”, cele două vârfuri specifice Crăciunului și sărbătorilor pascale se păstrează. Din punct de vedere geografic însă, se constată diferențe notabile între regiunile țării (așa cum se poate observa în imaginea de mai jos; de asemenea, în locul regiunii, poate fi studiat interesul la nivel de oraș).

Așadar, cunoașterea acestor detalii permite o mai bună direcționare a mesajului (către regiunile cu maxim de interes), o mai bună comunicare cu potențialii clienți vizați (folosind cuvinte cheie relevante pentru aceștia), uneori inclusiv o mai bună înțelegere a ceea ce îi interesează (spre exemplu, utilizarea cuvântului „ieftin” în interogările realizate indică o sensibilitate față de acest criteriu în luarea deciziei de cumpărare).

Concluzie

          În concluzie, Google Trends este util în urmărirea tendințelor, iar, într-un context de afaceri, sesizarea și fructificarea acestora poate contribui la creșterea cotei de piață, o mai bună recunoaștere a brandului și, implicit, creșterea veniturilor. În același timp, detaliile căutate fluctuează în mod constant ca răspuns la evenimentele mondiale și în urma reflectării acestora în mass-media, motiv pentru care cunoașterea tendințelor în materie de căutări, cât de repede crește interesul pentru anumite subiecte și cum se leagă de interogări de cuvinte cheie similare sunt utile pentru a înțelege impactul asupra utilizatorilor. Nu în ultimul rând, merită menționat că Google Trends este un instrument gratuit, iar datele sunt oferite în timp real.

0 Comments