Atelierul Digital Google – o abordare extra-curriculară pentru dobândirea competențelor digitale

by

Introducere

Trăim într-o eră a internetului, care ne permite să ne informăm, să ne relaxăm / distrăm, să ne facem cumpărăturile, să beneficiem de anumite servicii sau chiar să lucrăm online. Astfel, competențele digitale sunt o abilitate esențială a secolului XXI. Să luăm un exemplu simplu: sigur ați observat că, după ce ați căutat timp mai îndelungat anumite lucruri pe internet sau ați avut discuții frecvente despre acestea, au început să vă apară anunțuri care promovau lucruri în legătură cu ceea ce ați căutat / subiectul discutat… Dar oare cum se întâmplă asta?! Navigăm zilnic pe diferite websites sau în social media, folosim email-ul sau o serie de aplicații și cu toate acestea uneori nu înțelegem cum sunt folosite datele pe care noi le generăm.

În acest context, în toamna anului 2013 Google a demarat un proiect ambițios, Google Online Marketing Academy, prin care își propunea educarea pieței printr-un parteneriat cu universitățile din România. Totul a pornit ca urmare a cererii mari de specialiști și pentru serviciile numite la momentul respectiv Google AdWords (între timp Google Ads).[1] În același timp, studenții au nevoie de o carieră cu potențial, motiv pentru care traineri Google îi învățau, în cadrul unor ateliere față în față (în cadrul universităților din București, Brașov, Cluj-Napoca, Craiova, Iași, Oradea, Sibiu, Târgu Mureș și Timișoara), să folosească serviciile Google și să înțeleagă comportamentul utilizatorilor atunci când doresc să-și achiziționeze ceva. În 2016, Google a lansat “Atelierul digital”, o platformă online, dedicată studenților și antreprenorilor, prin care oferă cursuri gratuite pentru dezvoltarea competențelor digitale.


[1] https://ro.2performant.com/blog/alaturi-de-online-marketing-academy-by-google-romania-editia-ii/, accesat în noiembrie 2021

Atelierul digital by Google

https://learndigital.withgoogle.com/atelieruldigital

Pe platforma https://learndigital.withgoogle.com/atelieruldigital, Google oferă în mod gratuit cursuri de marketing digital tinerilor care doresc un loc de muncă în acest domeniu sau celor care vor să-și dezvolte afacerea cu ajutorul internetului. Cursurile constau în scurte videoclipuri, în limba română, într-un limbaj ușor accesibil, împărțite într-o serie de module. După parcurgerea fiecărei lecții (fiecărui video) există o scurtă întrebare pentru verificarea înțelegerii conținutului respectiv, iar finalizarea fiecărui modul se încheie cu un scurt test. La final, în urma parcurgerii unui test grilă cu 40 de întrebări, se obține un certificat din partea Google și Interactive Advertising Bureau (IAB) Europe, care atestă cunoștințele de bază din acest domeniu.

Cursul “Bazele marketingului digital” este structurat în 26 de module și necesită, conform Google, 40 de ore pentru a fi parcurs. Cursul este destinat începătorilor și oferă exerciții practice și exemple din lumea reală. Parcurgea lui este gratuită, însă necesită conectare cu o adresă de email. Modulele au o abordare cuprinzătoare, pornind de la detalii despre identificarea oportunităților online și crearea unei prezențe online la planificarea strategiei online, construirea anunțurilor și promovarea în social media sau cu ajutorul dispozitivelor mobile până la transformarea datelor în statistici și analiza web pentru determinarea succesului campaniilor derulate. Conținutul cursului este actualizat periodic, iar unul din avantajele parcurgerii acestuia constă în flexibilitatea cu care se poate face asta, materialele putând fi accesate oricând și de pe orice dispozitiv cu conexiune la internet (în caz că videoclipurile nu pot fi vizionate cu sunet, există și posibilitatea de a citi transcrierea). În funcție de timpul care poate fi alocat acestui curs, se pot parcurge mai multe lecții / module sau doar câteva videoclipuri, platforma reținând progresul, motiv pentru care cursul poate fi reluat de unde s-a rămas.

Parcurgerea Atelierului digital Google în cadrul Facultăților de Științe Economice și Științe Socio-Umane ale ULBS

În cele ce urmează voi prezenta experiența unor studenți din cadrul Facultăților de Științe Economice și Științe Socio-Umane ale Universității “Lucian Blaga” din Sibiu cu cursul “Bazele marketingului digital”.

Ca parte a cursurilor de Marketing, respectiv Marketing online, colega mea, conf. univ. dr. Camelia Budac, și cu mine solicităm studenților[2], deja de 5 ani, să parcurgă cursul “Bazele marketingului digital” din cadrul Atelierului digital oferit de Google. Obținerea certificării este parte din evaluarea lor finală. Studenții parcurg cursurile oferite de Google în ritmul propriu, pe parcursul semestrului, fiind necesar ca până la data examenului să obțină și certificarea oferită de Google și IAB Europe. Suplimentar, o dată pe semestru, studenții pot participa și la un workshop organizat împreună cu un trainer Google (de exemplu, semestrul acesta a avut loc un workshop despre siguranța online, susținut de Mădălina Stănescu de la agenția de marketing digital Optimized).


[2] studenților de la specializările Contabilitate și Informatică de Gestiune – anul 2, Finanțe-Bănci – anul 1, Marketing – anul 1 (Facultatea de Științe Economice, formele de învățământ cu frecvență și învățământ la distanță) și Resurse Umane – anul 3 (Facultatea de Științe Socio-Umane)

În ceea ce privește rezultatele obținute, până în prezent peste 550 de studenți au parcurs Atelierului digital oferit de Google și au obținut diploma care atestă cunoștințe de bază în domeniul marketingului online.

Referitor la percepția studenților asupra acestuia, din feedback-ul colectat la sfârșitul semestrului a reieșit că Atelierul digital a fost apreciat ca fiind util (chiar dacă, inițial, la începutul semestrului, după comunicarea cerințelor, feedback-ul este în general mixt, fiind atât studenți încântați de ceea ce au de realizat, cât și studenți care simt că acesta este o sarcină suplimentară). Redau mai jos câteva dintre răspunsurile primite la întrebarea despre ce le-a plăcut cel mai mult în cadrul orelor:

  • Mi-au plăcut foarte mult materialele și opțiunea Atelierului digital”;
  • Faptul că am putut să completăm un atelier, unde am avut interactivitate și am reușit prin filmulețe și teste suplimentare să înțeleg materia mai bine”;
  • Activitatea de la Atelierul digital și proiectul”;
  • Felul de a preda și faptul că am avut anumite proiecte sau chiar Atelierul digital (din care am învățat foarte multe)”.

Concluzii

Restricțiile impuse de pandemia de Covid-19 au demonstrat importanța soluțiilor digitale pentru predare și învățare, evidențiind, în același timp, punctele slabe existente. În acest context, la nivelul Uniunii Europene se dorește sporirea alfabetizării digitale în Europa, fiind propus un pachet de inițiative (inclusiv noul Plan de acțiune pentru educația digitală 2021-2027), care va contribui la construirea unei Europe digitale și ecologice.[3]

Așadar, Atelierul digital oferit de Google este un instrument util pentru a deprinde abilități care îi vor ajuta pe tineri să se descurce mai bine în viața personală, dar și în orice mediu profesional (având în vedere că tot mai multe instituții folosesc internetul pentru a se promova).


[3] https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/ro/ip_20_2050, accesat în noiembrie 2021

0 Comments