Metoda Mozaicul

Metoda Mozaiculpresupune învățarea prin colaborare, la nivelul unui grup și predarea achizițiilor dobândite. Este o metodă de învățare reciprocă. Scopul cu care este utilizată această metodă este învățarea.

Metoda Mozaicul

Metoda Mozaicul presupune învățarea prin colaborare, la nivelul unui grup și predarea achizițiilor dobândite. Este o metodă de învățare reciprocă. Scopul cu care este utilizată această metodă este învățarea.

Etapele aplicării metodei:

  1. Se împarte grupul de lucru în grupuri inițiale/grupuri-casă (home groups), fiecare grup format din atâția studenți, câte părți/capitole are materialul ce necesită a fi învățat.
  2. Fiecare membru primește o fișă de învățare. Materialul de învățat  are atâtea părți câți studenți sunt în grupul inițial.
  1. Toți cei care au nr. 1 formează un grup ,,de experți 1”, toți cei care au nr. 2 formează grupul ,,de experți 2” ș.a.m.d.
  2. Fiecare grup de experți învață partea sa, prin colaborare cu colegii de grup. Citesc și studiază materialul împreună, repetă în grupurile lor încât să se simtă în stare să-l predea colegilor lor. Pot citi individual materialul și apoi să discute sau poate unul să citească și ceilalți să asculte și împreună să analizeze, să discute materialul ce trebuie învățat, să-l repete fiecare până la învățare. Studenții găsesc modalități eficiente de predare a materialului și modalități de a verifica înțelegerea materialului de către colegi. Profesorul va interveni de câte ori i se cere ajutorul sau observă că îi este necesar ajutorul, în anumite grupuri.
  3. După ce s-a produs învățarea, fiecare se întoarce la grupul inițial din care a făcut parte și predă celorlalți conținutul învățat.
  4. După ce s-au întors la grupul-inițial trebuie să realizeze învățare autentică, fie prin  repetarea materialului predat de fiecare din ceilalți colegi, fie prin întrebări și  răspunsuri.
  5. Prin activitate frontală, se fixează și se validează, întregul conținut învățat.

Pentru o mai bună înțelegere a dinamicii grupurilor     poate fi analizată următoarea schemă, realizată pentru o grupă de seminar formată din 12 studenți.

Recomandări: Se recomandă pentru învățarea unor subcapitole independente.Profesorul are sarcina de a asigura corectitudinea informației învățate, de a stimula cooperarea, de a asigura implicarea tuturor membrilor, de a sprijini studenții în realizarea înțelegerii.Este necesar ca studenților să le fie clară sarcina, de la începutul secvenței de învățare. Ei trebuie să știe că lor le revine responsabilitatea atât față de propria învățare, cât și pentru succesul colegilor în învățarea materialului.Pe parcursul învățării, fiecare student se recomandă să aibă, în suportul de curs sau pe fișe,  tot materialul ce necesită să fie învățat. Este necesar ca fișele de învățare să cuprindă conținuturi esențile și informație bine structurată.Învățarea în grupul inițial necesită mult mai mult timp decât învățarea în grupul de experți, pentru că materialul de învățat este mai extins. Atât în grupul de experți, cât și în grupul inițial, fiecare student e necesar să repete fiecare parte. Doar a asculta ce spun colegii nu, produce învățare.
Avantaje: Cultivă încrederea în sine a studenților. Dezvoltă abilitățile de comunicare și de relaționare în grup. Dezvoltă responsabilitatea individuală și de grup. Contribuie la dezvoltarea gândirii critice și a creativității. Prin predarea reciprocă optimizează învățarea.
Riscuri: Metoda necesită mult timp.  Folosirea ei exclude realizarea predării clasice, de către profesor. Este necesară o analiză realistă a dimensiunii materialului prin raportare la timpul disponibil. Un material prea extins poate duce la parcurgerea superficială a temei.

Metoda a fost folosită cu succes  la cursurile de pedagogie, temele: Principiile didactice, Formele educației, Dimensiunile educației.

Bibliografie:

Dumitru, I. Al. (2000). Dezvoltarea gândirii critice și învățarea eficientă. Timișoara: Editura de Vest.

Steele J. L. Meredith, K. S. & Temple, Ch. (1998). A Framework for Critical Thinking Across the Curriculum (Prepared for Reading and Writing for Critical Thinking Project), Guidebooks I-III.