Metoda Termeni cheie în avans. Termeni cheie revizuiți

by

Este o medodă ce poate fi folosită în debutul și la finalul activității de învățare, dându-le cursanților posibilitatea să-și îmbogățească sau să-și corecteze cunoștințele din tema propusă.

MetodaTermeni cheie în avans. Termeni cheie revizuiți

Este o medodă ce poate fi folosită în debutul și la finalul activității de învățare, dându-le cursanților posibilitatea să-și îmbogățească sau să-și corecteze cunoștințele din tema propusă.

Etapele metodei:

Profesorul alege patru-cinci termeni cheie (dintr-un text/temă care urmează a fi studiat/studiată), pe care îi scrie pe tablă/fișa de lucru.

Studenții sunt solicitaţi ca  timp de câteva minute să identifice legăturile, relaţiile dintre acei termeni (Evocare).

Se realizează o secvență de învățare (prelegere, experiment, analiza unei scheme etc) în care se vor descoperi termenii anunțați şi relaţia dintre ei (Realizarea sensului).

La finalul cursului, se revine pentru revizuirea relațiilor, conexiunilor dintre termeni (Termeni-cheie revizuiţi – Reflecţie).

Recomandări: Timpul alocat utilizării acestei metode se stabilește în funcție de numărul termenilor. Pentru exemplele de mai jos au fost folosite 10 minute, pentru Termeni Cheie în avans și 10 minute pentru Termeni cheie revizuiți.
Avantaje: Contribuie la dezvoltarea gândirii critice. Prima parte a metodei, Termeni cheie în avans, poate fi folosită pentru etapa Evocare, iar Termeni cheie revizuiți pentru etapa Reflecție. Prin citire reciprocă, în cadrul grupului mic, oferă posibilitatea învățării interactive.

Metoda a fost folosită cu succes în cadrul atelierului de practică pedagogică, tema: Evaluarea continuă, specializarea PIPP, an III. Termenii folosiți: evaluare continuă, sursă de învățare, șansă de învățare, interactivitate

sau

în cadrul temei: Motivația în învățare,  la disciplina Psihologia educației, specializarea PIPP, an I, termeni folsosiți: motivația intrinsecă, motivația extrinsecă, interes, succes școlar, insucces școlar, optim motivațional.

Bibliografie:

Dumitru, I. Al. (2000). Dezvoltarea gândirii critice și învățarea eficientă. Timișoara: Editura de Vest.

Steele J. L., Meredith, K. S. & Temple, Ch. (1998). A Framework for Critical Thinking Across the Curriculum (Prepared for Reading and Writing for Critical Thinking Project), Guidebooks I-III.

0 Comments