Ca profesori, traineri, participanți la evenimente și conferințe, ne dorim mereu ca prezentările pe care le facem să capteze atenția și să fie adevărate instrumente de transmitere a informației către audiența pe care o avem. Desigur, PowerPoint-ul, instrumentul pe care îl folosim cel mai des, s-a îmbunătățit semnificativ în ultimii ani, sugerând modalități de prezentare a informației pe grafice, de exemplu. Cu toate acestea, există și alte aplicații care merg mai departe de facilitățile oferite de PowerPoint și oferă utilizatorilor machete prestabilite, pe care aceștia le pot adapta propriilor nevoi. Iar atunci când, pe lângă PowerPoint, aceste aplicații sunt integrate și în Word sau Excel, lucrurile devin și mai interesante.
Power-user este o astfel de aplicație (sau un add-in la PowerPoint, Word și Excel, mai bine spus), care poate fi descărcată și folosită gratuit de către profesori și studenți în versiunea Premium (1-9 utilizatori), accesând linkul https://www.powerusersoftwares.com/academic-version. Dacă se dorește achiziționarea versiunii Premium Enterprise (pentru mai mult de 10 utilizatori), atunci aceasta costă între 8 și 13,2 euro pe lună pe utilizator. Cum diferențele între cele două versiuni sunt foarte mici, consider că versiunea Premium este suficientă pentru mediul academic.
După ce Power-user este descărcat și instalat, el apare în meniul PowerPoint ca în Figura 1, în Excel ca în Figura 2 și în Word ca în Figura 3. În cele ce urmează vom vorbi despre Power-user integrat cu PowerPoint, deoarece aici sunt oferite utilizatorilor cele mai multe funcționalități, iar ele sunt similare cu ceea ce se găsește în Word și Excel.
Power-user include următoarele posibilități de diversificare a prezentărilor: 500 de machete (template) PowerPoint, 6.000 de iconițe în format vectorial, peste 1 milion de fotografii, 250 de hărți ajustabile la date, hărți avansate (Mekko, Waterfall, Sankey și Tornado), diagrame Gantt, diagrame dinamice, machete pentru Excel, forme diverse, generator de agende, legături între PowerPoint și Excel, etichete și diverse instrumente de îmbunătățire a prezentărilor. Meniul disponibil pentru Power-user este prezentat în Figura 4. De aici, utilizatorul poate selecta instrumentele de care are nevoie.
Atunci când se selectează acest meniu, în partea dreaptă a ecranului apare meniul de gestionare și selecție, care oferă posibilitatea selectării categoriei dorite (Templates, Icons, Pictures, Maps, Charts și Tombstones) sau a căutării elementului dorit după cuvinte cheie în bara de jos. Figura 5 ilustrează meniurile care apar prin selectarea celor 6 categorii.
Fiecare categorie dispune de mai multe opțiuni de selectare. Astfel, în categoria Templates pot fi selectate animații, diagrame de reprezentare a variantelor sau mai multor idei legate de același concept (Boxes, variind de la 2 la 12 variante), grafice (Charts), scheme de prezentare a informației referitoare la o companie (Company presentation), diagrame (Diagrams), elemente de prezentare asociate domeniului digital (Digital), matrici de analiză (Frameworks – de exemplu, matrici SWOT, SMART, SMAQ, diagrame Venn, etc.), cadre generale de organizare a prezentărilor (Layouts), agende de prezentări (Presentation agenda), diagrame de proces (Process), diagrame utilizate în managementul proiectelor (Project management), diferite formate de tabele (Tables) și de prezentări pentru traininguri (Traininguri). Atunci când se selectează oricare din aceste opțiuni, în PowerPoint este creată o pagină nouă. Prin urmare, veți construi elementul așa cum vi-l doriți pe această pagină și apoi îl puteți muta pe o altă pagină, dacă este nevoie. Pentru ilustrarea utilizării diferitelor tipuri de diagrame disponibile în Power-user, am inclus în Figura 6 o serie de realizări proprii.
Prin accesarea categoriei desene în format vectorial (Icons) sunt disponibile peste 6000 de iconițe, ușor de identificat prin bara de căutare și de ajustat în funcție de opțiunile oferite. După ce iconița este inserată în document, culoarea și caracteristicile pot fi modificate de utilizator, dacă se dorește acest lucru. În Figura 7 sunt prezentate o serie de iconițe disponibile în Power-user în diversele categorii.
În cazul fotografiilor, Power-user permite încărcarea lor dintr-un folder disponibil pe calculatorul utilizatorului sau prin Bing – unde sunt disponibile fotografii din diverse domenii. De asemenea, este disponibilă opțiunea de selectare a formatului fotografiilor. Categoria hărți este foarte utilă atunci când se dorește prezentarea unor date la nivelul mai multor țări, regional sau, acolo unde sunt date disponibile, la nivel de orașe. Power-user oferă posibilitatea creării de hărți pe continente, țări, regiuni, orașe – pentru anumite elemente, cum ar fi Europa, de exemplu, sunt disponibile mai multe versiuni ale aceleiași hărți. Pentru ilustrarea utilizării acestei opțiuni, Figura 8 prezintă o hartă creată folosind Power-user și inclusă într-un articol publicat într-o revistă academică internațională.
Din meniul aflat în bara de sus a PowerPoint se poate selecta opțiunea Diagrame, care conduce la un meniu de selecție a multor opțiuni disponibile (vezi Figura 9).
Ultima categorie de grafice (Charts) oferă câteva opțiuni de realizare a elementelor, dar graficele avansate (Mekko, Sankey, Waterfall și Tornado), sunt disponibile numai în Excel deoarece, pentru a realiza astfel de grafice, este nevoie de accesarea unei surse de date. Accesând linkul https://www.powerusersoftwares.com/advanced-charts sunt disponibile mai multe informații despre aceste tipuri de hărți, ca și filme pe Youtube care prezintă utilizatorului pașii necesari pentru realizarea lor. În Figura 10 am ilustrat aceste tipuri de grafice.
Pentru a acorda sprijin utilizatorilor, Power-user are și un canal de Youtube, disponibil la adresa https://www.youtube.com/channel/UCOb7OehRODTa2Jk1zu-NUMQ.