Principii ale educației bazate pe tehnologii digitale

by

Materialul cuprinde informații sintetice despre principiile educației bazate pe tehnologii digitale, precum și câteva recomandări pentru optimizarea actului didactic în mediul online.

Principii ale educației bazate pe tehnologii și instrumente digitale (Boer, 2021)

  1. Eficienta predării este cheia!

Obiectivele instrucționale clare, structura materialelor de învățare, relevante pentru nevoile studenților sunt extrem de importante chiar și atunci când predam cu ajutorul tehnologiei. Dacă aceste principii sunt ignorate, atunci scopul predării va eșua, chiar dacă platforma digitala este excelenta. Predarea eficienta poate compensa o platforma mai puțin performanta.

2. Tehnologiile/instrumentele educaționale digitale sunt flexibile

Instrumentele digitale sunt în general flexibile și chiar interșanjabile în educație – un obiectiv Instrucțional poate fi îndeplinit de obicei utilizând diverse resurse. Spre exemplu, absenta accesului la o anumită facilitate pe o platforma sau particularități limitate de utilizare, pot conduce la identificarea unei alte opțiuni (ex. Jamboard de la Google poate fi înlocuită cu Miro Whiteboard- o tabla cu o interactivitate mai mare).

3. Nu exista super-tehnologie , super-platforme digitale.

Toate aplicațiile, platformele, sunt doar instrumente care pot pune în valoare și contribui la calitatea actului didactic, însă cadrul didactic este cel care realizează designul Instrucțional.

4. Echilibrul între varietate și stabilitate este esențial

Utilizarea resurselor digitale trebuie sa tina cont de tipologia disciplinei predate, de specificul activității (curs, seminar, laborator), de diversitatea stilurilor și nevoilor de învățare, dar fără a crea redundanta și confuzie în rândul studenților.

5. Interacțiunea este esențială

În predarea online (sincron și asincron) interacțiunea umană (cadru didactic-student, student-student) și interacțiunea cu materialele de învățare este esențială în eficientizarea procesului didactic.

6. Numărul studenților este un element critic în selectarea instrumentelor digitale.

Utilizarea instrumentelor digitale într-o maniera eficienta depinde de numărul de studenți cu care cadrul didactic lucrează simultan.

7. Tehnologiile digitale sunt doar un factor în procesul didactic.

Focusul principal este asupra construirii experienței de învățare și asupra îndeplinirii obiectivelor disciplinei, nu asupra testării tehnologiei.

Recomandări pentru predarea online (Kaplan si Haenlein, 2016)

  • Activități interactive. Majoritatea platformelor au o serie de opțiuni pe care le puteti folosi pentru a-i încuraja pe studenți să fie atenți și interesați. (ex. table interactive, camere de lucru, chat, crearea de avataruri- ex. Mangatar)
  • Program bine definit. Oferiți cât mai multă predictibilitate prin setarea unor intervale de consultații online.
  • Platforma de învățare potrivită. Platforma de învățare trebuie să conțină opțiuni de chat, email sau telefon pentru a asigura studentul că poate contacta profesorul și colegii.
  • Organizarea materialelor pe platformă. Indiferent de platforma folosită, încercați să simplificați și structurați cât mai mult informațiile livrate studentului. Creați fișiere pentru a clarifica locul de unde trebuie extrasă o anumită informație (Ex fișiere: Informații administrative, Curs, Seminar, Parțial, Examen Sesiune, Teme săptămânale)
  • Porniți camera. Interacțiunea este mult mai eficientă pentru a-i determina pe studenți să fie atenți la dvs.
  • Bibliografie sau materiale auxiliare. Oferiți surse de informații pentru subiectul abordat în afară de cele predate de dumneavoastră. Raportându-vă la experiența în domeniu, le puteți încărca pe platformă alte materiale pentru a-i ajuta să recupereze materia, să-și clarifice nelămuririle sau să sedimenteze informația de la curs, prin studiu individual.
  • Oferiți instrucțiuni specifice. Pentru fiecare platformă pe care o folosiți (teme, examene, alte activități), postați un material succint cu pașii care trebuie urmați de către studenți pentru a o accesa.
  • Feedback-ul este cheia. La finalul întâlnirii, este recomandat să îi întrebați pe studenții dumneavoastră ce i-ar ajuta sa învețe mai eficient (puteți utiliza instrumente precum Mentimeter, Google Form, Microsoft Form, Kahoot, Socrative, Formative). Uneori, câteva metode ingenioase de a preda cât mai bine online, pot veni chiar de la studenții dumneavoastră!

Bibliografie

Boer H., (2021) COVID-19 in Dutch higher education, Studies in Higher Education, 46:1, 96-106, DOI: 10.1080/03075079.2020.1859684

Kaplan, A.M. and Haenlein, M. (2016) Higher Education and the Digital Revolution: About MOOC, SPOCs, Social Media, and the Cookie Monster. Business Horizons, 59, 441-450.
https://doi.org/10.1016/j.bushor.2016.03.008

0 Comments