În lunile octombrie și noiembrie au loc activitățile proiectului „Educația 5.0 pentru Industria 5.0”  menite să crească capacitatea instituțională a ULBS pentru formarea în studenți a competențelor cerute de locurile de muncă curente și viitoare folosind cele mai noi procese și resurse educaționale.

Proiectul este rezultatul unui proces de concepție și implementare început de un grup interdisciplinar de cadre didactice din ULBS preocupat de perfecționarea metodelor de predare, învățare și evaluare.

Nucleul grupului s-a cristalizat la unul din cursurile de Design Thinking organizate în cadrul D-School. Totul a pornit de la o sarcina supusă spre rezolvare ca exemplu de lucru pentru exersarea metodei de rezolvare de probleme prin design thinking si anume Cum îmbunătățim procesul educațional?

Din brainstormingul inițial a rezultat Ideea unei platforme care să permită schimbul direct de informațiilor despre metode  și mijloace didactice eficiente și inovative și împărtășirea  experiențelor avute la folosirea lor.   

In cadrul proiectului CNFIS-FDI-2021-0017 „Competențe academice pentru învățământul digital și blended learning” s-a reușit implementarea platformei TeachOn. La platforma au acces toate cadrele didactice ale ULBS. Platforma a permis cadrelor didactice implicate în proiect în calitate de autori să creeze prezentări ale metodelor și resurselor educaționale pe care le folosesc in activitatea lor. Caracterul colaborativ al platformei permite celor care citesc materialele sa-si împărtășească propria experiență cu metodele si resursele descrise, să aprecieze metodele și materialul scris și să adreseze întrebări sau să ceară sprijin de la autori în folosirea metodelor și resurselor. Pentru promovarea colecției de materiale și a activităților din jurul lor a fost creat newsletter-ul pe care il citiți acum. Experiența acumulată în urma activității pe platformă a arătat că există o categorie de resurse care pe de o parte au fost mai puțin folosite și ca urmare pentru care există mai puțină experiență acumulată în folosirea lor și pe de altă parte necesită mai multe competențe și resurse pentru producere – este vorba de resursele educaționale multimedia – resurse digitale care pot fi prezentate, vizualizate sau explorate cu ajutorul dispozitivelor multimedia și on line. Importanța acestui tip de resurse a fost accentuata de experiența educației on line din timpul pandemiei care de asemenea a evidențiat necesitatea folosirii unor resurse educaționale inovative și atractive în context digital.

Ca urmare a fost identificata necesitatea dezvoltării în cadrul ULBS a unei infrastructuri pentru dezvoltarea de REM,  a formării competențelor necesare pentru dezvoltarea de REM și a acumulării de experiență în folosirea lor.

Importanța dezvoltării acestor capabilități a crescut în contextul integrării în alianța universitară Forthem care are propria inițiativă pentru partajarea suportului digital pentru cursuri Digital Academy.

În cadrul  proiectului   CNFIS-FDI-2023-0408 “Platformă digitală pentru dezvoltarea și adaptarea proceselor educaționale la contextul actual, cu respectarea eticii și deontologiei academice” a fost achiziționară infrastructura necesară pentru  înregistrarea și crearea de imagini de audio și de video și pentru integrarea acestor materiale digitale în prezentări multimedia, simulări și jocuri. Membrii proiectului au dezvoltat exemple REM, documentând procesul de dezvoltare astfel încât acest proces să poată fi folosit ca exemplu de alți colegi. REM create au fost folosite pentru dezvoltarea de procese educaționale care folosesc eficient acest tip de resurse de asemenea cu documentarea procesului de elaborare. Pentru a asigura accesul cadrelor didactice și  al studenților la REM și la procesele educaționale care le folosesc au fost investigate posibilitățile de includere și integrare a lor în sistemul de management al procesului educațional (Learning Management System  LMS. Pentru a asigura compatibilitatea cu DA a fost aleasă platforma Moodle ca LMS, aflat la momentul respectiv  în curs de achiziție la ULBS, Acest lucru a constituit o provocare, dar experiența acumulată în folosirea acestui mediu a fost și ea documentată pentru a facilita adaptarea ulterioară la platformei. Profitând de facilitățile mediului cunoștințele și competențele acumulată au fost transformate în resurse pentru autoinstruire găzduite pe platformă. Experiența proiectului a dovedit că dezvoltarea de resurse complexe de tip simulare sau joc necesită mult mai mult resurse, mai multe competențe și mai mult timp.

Ca urmare in 2024 am demarat proiectul  “Educație5.0 pentru Industrie 5.0” CNFIS-FDI-0624   care se concentrează pe dezvoltarea de astfel de resurse și de procese educaționale care să le folosească în mod eficient.

Proiectul ]si propune sa investigheze întreg  procesul de dezvoltare și folosire a simulărilor în formarea de specialiști pentru industria de mâine de la analiza pentru identificarea nevoilor educaționale care pot fi satisfăcute cu ajutorul acestor resurse până la culegerea feedbackului și evaluarea efectelor folosirii simulărilor –  constituie punct de plecare pentru o nouă iterație de dezvoltare.

Proiectul îsi propun se asigure accesul la nivelul ULBS la resurse de tip simulare și prin integrea lor în LMS și de asemenea la nivelul alianței pwentru evaluare și colaborare.

Analiza de nevoi a fost inițiată printr-un workshop care a avut loc în data de 8.10. Workshop-ul  a reunit actorii principali in triunghiul cunoașterii: reprezentanți din industrie, cadre didactice și studenți. Scopul acestui workshop nu a fost o analiză exhaustivă și generală a nevoilor educaționale ci punerea la punct a unui mecanism de colectare a unor nevoi concrete care apoi sa poată fi soluționate prin dezvoltarea unor scenarii de simulare. 

Workshop-ul a început cu o prezentare a proiectului pentru a defini contextul discuțiilor urmată de o prezentare a aplicațiilor de simulare realizate sau în curs de implementare în cadrul proiectului pentru a direcționa discuțiile spre prezentarea și dezvoltarea de scenarii. Au fost de asemenea amintite și competențele transversale cheie definite de previziuni pentru Industria 5.0: Gândire critică, rezolvare de probleme și comunicare pentru a identifica în ce măsură nevoile reale și actuale din industrie se suprapun pe aceste tendințe de viitor.

Activitate următoare, în plen, în care participanții s-au prezentat pe scurt și au expus sintetic o problema legată de integrarea studenților și absolvenților la locurile de practică și de muncă a pregătit terenul pentru o activitate pe grupuri de lucru.  Au fost formate grupuri mici din studenți, cadre didactice și reprezentanți din industrie din aceeași ramură industrial. Numărul mic de persoane în grup a permis o comunicare și o colaborare eficientă.  Membrii grupurilor au fost invitați fiecare să detalieze problema propusă prezentând contextul în care aceasta a apărut și cauzele probabile. Studenții și reprezentanții industriei au fost în prim plan în a expune dificultățile integrării din propria perspectivă cu cadrele didactice în rol de mediator al discuțiilor. Activitatea pe grupuri care a fost apreciată de participanți și a evidențiat Importanța colaborării între mediul academic (cadre didactice și studenți) și cel industrial și a cunoașterii realităților nemediate și particulare.

Grupurile au încercat să găsească aspecte și cauze comune și au sintetizat cele discutate pentru a le expune în ultima activitate a workshop-ului desfășurată în plen.  Discuțiile în plen au relevat aspecte comune dincolo de particularitățile ramurii industriale și au fost identificate multe situații care pot fi rezolvate prin dezvoltarea competențelor de comunicare, gândire critică și rezolvare de probleme. De asemenea a fost reliefată importanța sintetizării unor concluzii comune și găsirii unor soluții comune.

Pregătirea resursei umane în cadrul proiectului este punctul focal al activităților din octombrie și noiembrie prin trei sesiuni de formare pe competențele cheie.

Prima din aceste sesiuni a avut loc în data de 14.10 cu un curs de Comunicare desfășurat sub titlul “Conectează-te prin cuvinte” și susținut de Adrian Chifor de la firma Know! din Cluj specializată în formarea resursei umane. Perspectiva corporatistă a fost completată cu aspectele pedagogice de Maria Popa și cu perspectiva universitară de Raluca Bărsan într-o formulă originală de training.

Vor mai fi organizate două sesiuni de formare: în 21.10 sub titlul titlul “Analiză și reflecție” pentru a forma cadrele didactice pentru dezvoltarea gândirii critice în studenți în aceeași formulă (Adrian Chifor, Raluca Bârsan și Maria Popa) și în 4.11 sub titlul  “Abordări pragmatice în rezolvarea problemelor”  pentru implicarea  studenților în rezolvarea de probleme, sesiune care va fi susținut de Oana Fodor tot de la firma Know! din Cluj care vine cu o dubla perspectiva cea corporatistă și universitară, și Dorin Vlad și Raluca Bărsan din ULBS.

0 Comments

Submit a Comment